logotop
Czech Germany French English
Rubriky
Přetaktování a voltmod ATI Radeonu HD 5770

Přetaktování a voltmod ATI Radeonu HD 5770

22.01.2010 - Jakub Lokaj (Kubis17)
Přetaktování a voltmod ATI Radeonu HD 5770

Dnes Vám ukážeme další článek o extrémním přetaktování grafické karty ATI Radeon HD 5770. Pomocí softwarové a také manuální hardwarové modifikace se ho pokusíme přetaktovat nad jeho základní hodnoty a tím získat maximální možný zisk grafického výkonu.

Představení grafické karty

Tak jako v předešlých recenzích Vám ukážeme, jak lze grafickému jádru navýšit napájecí napětí softwarově i hardwarově, a jaký to má výsledný dopad na dosažené frekvence. V dnešním článku se podíváme na zoubek Radeonu HD 5770, který se nyní řadí do mainstreamu a stává se jednou z nejprodávanějších karet s nejlepším poměrem cena/výkon a to včetně nových technologií, jako je zejména DirectX11.

Předem chci připomenout, že autor a CTTL.cz žádným způsobem neručí za případné škody na Vaší grafické kartě.

Grafická karta HD 5770 je založena na grafickém jádře Juniper vyráběném 40 nm procesem o velikosti 170 mm2. Jádro Juniper obsahuje více jak 1 miliardu tranzistorů (přesněji 1,04 miliardy), obsahuje 800 stream procesorů a tiká na frekvenci 850 MHz při napětí 1,125V.


Jádro RV770 

Osazených paměťových čipů je na kartě celkově osm. Jedná se o 1Gb čipy typu GDDR5. V našem případě jsou vyráběny společností Samsung, kdežto u referenčních karet jsou použity čipy Hynix. V obou případech jsou frekvence čipů 1200 MHz, ale protože se jedná o typ GDDR5 ( Graphics double data rate 5), tak je jejich frekvence násobena čtyřikrát. Efektivní frekvence je tedy 4800 MHz a to díky dvěma paralelním DQ linkám, které zdvojnásobují I/O propustnost oproti starším GDDR4, GDDR3. Paměti pracují při referenčním napájecím napětí 1,5V, které je typické pro GDDR5.


Paměti GDDR5  - výrobce Samsung 

Grafická karta HD 5770 je v dnešní době vyráběna již druhou revizí. Ta se od první liší pouze osazeným chladičem, který je umístěn přímo na jádře, má tvar vějíře a obsahuje o jednu heatpipe navíc. Pro testování jsme použili kartu revize 2 od výrobce ASUS.


Referenční model HD 5770 revize 1 


Referenční model HD 5770 revize 2 - výrobce ASUS (použit v testu)

Specifikace:

 

Facebook
Twitter
Linkuj
Jaggnito
Vybrali.sme

Další související články

Hodnocení této recenze najdete v poslední kapitole

Diskuze k článku

Datum: 22.01.10 - 09:06:15 hezký článek    Napsal: ludva
Nádherný článek, takových na českém internetu moc není, spíše vůbec. Asi se do toho dnes pustím, vidím že takové hrátky za to stojí :)
Datum: 22.01.10 - 10:53:34 pochvala    Napsal: Fiškus
Super voltmód návod.Jen víc takových.
Datum: 22.01.10 - 11:35:38 Re: pochvala    Napsal: peter
Souhlasím, krásná recenze 10 bylo by fajn takovych recenzi vice a treba i na nvidia karty ;-) 1
Datum: 22.01.10 - 11:53:54 Taktovani pameti    Napsal: Nettle
Zdarec mam takovej dotaz
jakto ze se zvedala i max. frekvence pameti kdyz jste pouze zvedali napeti jadra?
dekuji za vysvetleni.
Datum: 23.01.10 - 10:29:37 Re: Taktovani pameti    Napsal: Kubis17
Takže tento jev nemůžu nějak přesně objasnit, ale jednalo se to také z důvodu osazení paměťových čipů karty pasivními chladiči (menší teploty čipů). Pro mne to byl ale také zajímavý jev, když při menším napětím dokonce paměti vykazovaly chyby, ale při vyšším napětí jádra ne. Možná to bylo zapříčiněno lepším chlazením v podobě ofuku referenčního chladiče po zvýšení jeho otáček...
Datum: 22.01.10 - 12:32:21 dusík?    Napsal: Raz
já se nepřipojím k ostatním, kteří tu vykřikují, jak hypermegasupercool ten článek je. Dobrá, je OK, na voltmod stojí za to upozornit, přestože mi není moc jasné, proč se takhle zaobírat s 5770, když si můžeme místo ní koupit 5870, ale dejme tomu, někomu se to hodit může. Já taky za svých studentských let taktoval Geforce4MX, protože jsem neměl na silnější kartu prachy.

Ale k tomu, na co chci upozornit, je věta: "Při osazení karty výkonnějším chlazením jakým může být například výkonnější vodní blok nebo extrémnějším řešením v podobě komínu na suchý led či kapalný dusík, se frekvence dá ještě popohnat o něco výše."
Datum: 22.01.10 - 12:33:51 Re: dusík?    Napsal: Raz
nějak mi je 1000 znaků málo...

Evidentně s tím máte nějaké zkušenosti, já nikoli, proto mi, prosím, odpovězte na následující otázky:
1. Jaké množství kapalného dusíku je potřeba na hodinu provozu přetaktované grafiky?
2. Kolik takové množství stojí a jaká je dostupnost v obchodech?
3. Jak často je potřeba do komínu dusík dolévat, popřípadě, existuje nějaké řešení na automatické dávkování?
a hlavní otázka č. 4: Dovedete si představit, že byste si nějaké volné odpoledne, tak čtyři hodinky, doma zahráli Crysis s dusíkem chlazeným počítačem, místo toho abyste snížili detaily, aby vám to počítač utáhnul na hratelné FPS při běžném přetaktování?
Datum: 22.01.10 - 12:34:46 Re: dusík?    Napsal: Raz
poslední odstaveček, nemáte tu mít tak velkej chlíveček na příspěvky, když máte omezení 1000 zn.

Asi je vidět, kam tím mířím. Chlazení dusíkem je dobré na veletrhy a jiné exhibiční setkání, kde na to budou valit bulvy BFU, novináře to už moc neosloví, protože znají možnosti praktického využití, ale ví, že se to bude BFU líbit, tak o tom napíšou. Všem ostatním je to k ničemu. Pokud je můj názor špatný, budu rád, když mi ho opravíte, pokud je správný, tak si nemyslím, že by bylo nutné u každé recenze grafiky nutné upozorňovat na možnost nepraktického chlazení za využití odebírání skupenského tepla.
Datum: 22.01.10 - 19:08:13 Re: dusík?    Napsal: Kubis17
Myslím si, že tvůj dotaz je na více než 1000 znaků a proto bych tě rád poprosil, aby sis založil topic v patřičné sekci na našem fóru a tam se na tvůj dotaz pokusíme odpovědět...
Datum: 22.01.10 - 14:13:44 Re: dusík?    Napsal: Westa
podívej se, kdyby jsi o těhle věcech něco věděl tak bys to vůbec nenapsal, z čehož vyplývá že jsi jeden z těch BFU o kterých tak velemocně píšeš.
Datum: 23.01.10 - 14:17:00 Re: dusík?    Napsal: Raz
Ano, to že jsem dusíkem ani pevným oxidem uhličitým nikdy počítač nechladil, to jsem psal, jaký na to mám názor, to taky. Dal jsem jasné otázky abys mi mohl můj názor opravit, pokud je špatně. Co jsi udělal? bez jakýhokoli odůvodnění napíšeš, že jsem BFU. Mohl ses aspoň pokusit o nějakou argumentaci...
Datum: 23.01.10 - 14:24:56 Re: dusík?    Napsal: Westa
odpově´d na otázky? Dávkování je u každé karty jiné, na dostupnost ti neodpovím a dokážu si představit hraní Crysisu s pc chlazeným dusíkem na nedělní odpoledne? Ne protože jak je napsáno v článku, dusík je extrémní věc a taky jsem tuhle otázku od tebe považoval za řečnickou tudíž bez požadavku na dopověď
Datum: 22.01.10 - 13:46:23 Re: dusík?    Napsal: Westa
rýp rýp rýp co? :D
Datum: 22.01.10 - 15:04:04 Re: dusík?    Napsal: Danzel_cz
rýp rýp rýp taky nelejou dusik jen proto aby si par hodin zahrali Crysis 3 a k tej grafice: Osazených paměťových čipů je na kartě celkově osm. Jedná se o 1GB čipy typu GDDR5. to znamena ze ma 8GB pameti? 3
Datum: 22.01.10 - 15:17:01 Re: dusík?    Napsal: Jan Machalik
Tam melo byt samozrejme 1Gb(gigaBIT) coz pri 8 cipech dava 1GB ;-)
Datum: 22.01.10 - 15:39:45 Re: dusík?    Napsal: Redakce
opraveno 1
Datum: 22.01.10 - 15:46:58 Vodny blok    Napsal: NoSKill
To ze pri vodnom bloku tak klesne teplota sa netreba cudovat. Mne tiez pri mojej 4770 pri vodnom bloku klesla teplota oproti boxu zo 78 na 35 stupnov.
Datum: 24.01.10 - 15:01:30 PLS PLS PLS    Napsal: Deer
Kcel by som vas poprosit o podobny navod na voltmod na GK nV 250GTS, najlepsie od Gigabyte (s heatpipovym chladicom). Tuto kartu ma isto vela ludi. Prip by ste mohli otestovat OC aj s inym chladicom. THX.
Datum:  2.02.10 - 19:22:26 Re: PLS PLS PLS    Napsal: Kubis17
Pokud se nám tuto kartu podaří sehnat do redakce na otestování, tak jí samozřejmě milerádi otestujeme 3
Datum: 25.01.10 - 20:23:38 MSI HD5770+AC S1    Napsal: Mrtvola
U této kombinace nasadíte AC S1 naprosto bez problémů a nemusíte nic řezat. Je to tento kousek
http://www.czechcomputer.cz/disc_doc-P6A52A91EB988060AC125768E0060C882.html?ansid=13

A zde foto:
http://quickyprd.rajce.idnes.cz/HD5770_AC_S1/

Teploty 35/75st. (ventilátor na pádové rychlosti)
Datum: 26.02.10 - 18:45:19 Sapphire    Napsal: Mate
Mám 5770 od Sapphiru a v MSI Afterburner nemám možnost zvyšovat softwarově napětí a nastavení jádra končí na 930MHz. Zřejmě jsou obě tyto věci zablokované biosem karty. Lze někde stáhnout bios, který by mi umožnil zvyšovat napětí.
Datum:  1.03.10 - 18:47:03 Re: Sapphire    Napsal: rasto
ja mam tiez hd5770 vapor-x, koncia mi frekvencie na 960/1445. a v afterburneri mam zablokovane menenie napetia. takze ako to obist?
Datum:  2.03.10 - 11:26:28 good    Napsal: tego
Moc pěkný článek! Popravdě se chystám koupit 5870ku, ale až z ní bude za rok starej krám, tak jí takhle nějak přiliju šťávu 1


Vložit nový příspěvek

Redakce serveru nenese odpovědnost za obsah diskusních příspěvků čtenářů. Vyhrazuje právo mazat či zkracovat texty naplňující skutkovou podstatu trestného činu hanobení rasy, národa a přesvedčení, či příspěvky obsahující vulgární výrazy a urážky.

RSS | Kontakt | Podpora | Redakce

Home

© 2008 www.cttl.cz | Design by: Highlander | Optimalizace PageRank.cz | IE 7+

Kopírování článků nebo jejich částí (obrázků, grafů, videa) je bez písemného svolení autora webu CTTL.cz striktně zakázáno.

Publikace: ISSN 1804-428X

TOPlist